Saturday, 10 September 2011

CARA HILANGKAN RASA SEDIH

CARA NAK HILANGKAN SEDIH

FIRST --- Muhasabah diri.

Kita ni hamba Allah yang banyak dosa dan salah silapnye .so kita mestilah bertaubat.fikir laa ape yg kita buat tu salah ke tak .jangan nak salahkan orang/benda di sekeliling kita . (kalau kau langgar tiang .tiang tu ke yang salah sbb tpacak kat cto ??? .. tak kan??? ).ok. Jangan rasa tak de orang nak dgr luahan isi hati kau .tuhan tu maha mendengar kan ?  .Allah sayang kat hamba2 dia .dia pun uji hamba dia setakat mane hamba dia mampu je ..fikir2 kan lah .

KEDUA --BElajar laa untuk BERSYUKUR .

sebenarnye dari laah kita bangun tido pg2 tu sampai laaa nak tido pd malam harinye .seribu satu nikmat Allah bagi kat kita .okey ! bangun pagi.(sambil koya2 siket kau g mandi .ade ke g mandi toilet umah kau tu jauh berbatu2 .nak mandi.nak ambik air sembahyang n so on ? tak de kan ? syukur lah .lpas tu nikmat Allah bg kat kau . nkmat ..kau g kerja/klas /sekolah ?? kalau tempat kerja/tempat belajar kau tu jauh.ade ke kau g jln kaki ?? tak kan ?? mesti kau naik transport . selesa .aman damai (sampai boleh tido lagi dlam bas tu nak tgu sampai ) . bersyukur laa . kau ni insan bertuah sebenarnye .ade keluarga (kalau family kau tu.mak ayah kau bercerai berai pun. Ko kne bersyukur laa .sbb Allah bagi ujian kat kau .sbb DIA sayang kat kau ..DIA tak nak kau lupa DIA) .ade tempat tinggal (even umah kau kecik pun sekurang2 nye kau tak duk bawah jambatan . kau tak duk macam kat gaza or Somalia tu .kan ?) .ade makan (makan pun same .tak de nye sampai berhari2 kau tak mkn .mcm kat negara2 perang tu kan ? sedih owh tgk dorg tu .. ).ade pakaian .(kau kalau bab2 pakaian ni mmg top laa .jgn nak tipu. Fesyen bagai . brand pun . tak de nye kau pakai baju 5 taun lepas g kerja/belajar/sekolah kan ? . . dan bagi aku nikmat ni yang paling paling paling kita kena bersyukur .. cukup lengkap Allah bagi kau anggota badan .kau ade tangan.kaki.mata. telinga dan sebagainye untuk kau bkerja .untuk.beribadah kat dia ..renung kan lahh ...

KETIGA  Baca artikel-artikel membina semangat.

okey ! seterusnya .jangan lahh kalau da sedih tu kau g tambah lg tahap sedih lagi “sedikit jiwang” kau tu ke tahap yg paling higher .ko cuba laa baca buku2 motivasi ke .layan blog orang ke .ko g bkak tv tgk ASTRO OASIS ke. cartoon pun ok lagi2 sin chan (.sbb dia best :P) okk .tipu je . kau cuba laa untuk jadi kuat. (saya tahu anda BOLEH) .. Baca la janji-janji ALLAH untuk manusia yang sabar. Besar rahmatnya. .. tapi kan selalunya Allah tak bagi hamba dia bersedih lama2.jarang kita tengok orang bersedih lame2 kan ? “Allah hadiah kan pelangi selepas hujan “ kan ??? 

KEEMPAT  Senyum.

okeh .senyum !! bgn pagi . kau g depan cermin kau senyum !(kesat laa air liur basi dan erkk yg seangkatan dgnnya .mata kau yang bengkak kau nanges tu kau tenung dalam2 sambil ckap dalam hati ..”aku ke ni ?? “ (hehe .tak sanggup nak tgk mke sendiri ke ? haha ). Pas to monolog laa kat diri kau tu .ckp yg (tak cun / kacak pun kalau nanges .pas tu buat senyum2 kambing cket ) macam orang tak siuman kan ?? alah .tp kau sorg je yang tau .org laen tak tahu pun kau cakap sorang2 dpn cermin ni kan ?? .  (kalau duk dorm .yg toilet share sampai 1 or 2 seksyen tu .nak buat cover line laa cket eh ? hehe .kalau ade air mata smlam yg tak abeh2 lg tu .kesat laa dan ckp “aku tak nak sedih dah “ oraite ????? .

KELIMA- jadi seorang yang lebih mesra 

. tegur laa org yg selisih ngan kite .tak kira laa kenal or tak .kalau tak nak tegur .senyum pun da ok .mesti minah/mamat tu prasan kalau kan senyum kat dia kan ? tak pe . kalau tak pun .kau senyum kat makcik2 .kompem diorang tak berperasaan seperti minah2 dan mamat2 td .

KEENAM--cari kawan baru

Aha .cari kawan baru .kononnye macam nak mulakan hidup baru laa .tapi jangan lupa kat kawan lama pulak .dia bnyak berjasa kat korang tau . erm kalau tak tahu nak cari kawan kat mane .pesbuk kan ade ??? jangan laa pk .orang yang kau kenal kat alam maya ni semua jahat . kau buat laa kepala gila2 kau tu ngan dia .mesti enjoy aje kan  .. ok laa tu kan ?? korang tak sunyi lg 

Nota kaki :: aku hilang sedih lepas taip panjang2 neh . . aku bersyukur dgn nikmat yg Allah bg ni .ape yg aku dapat bkn semua orang dapat . . kan ?? alah .korg pun same je . :P.. Cuma Aku sentiasa doa agar aku sentiasa diberi petunjuk. Alhamdulillah .la tahzan .. 
Ok .bye.

No comments:

Post a Comment