Wednesday, 30 May 2012

dunia .'tape'.umur dan hayat


Beberapa hari aku tak update  .jiwa rasa penuh .otak rasa padat .tangan rasa malas .mungkin .
Beberapa hari yang aku mesti lalui. Hari yang sentiasa ada masalah .
hari yang gembira hari yang bahagia
dan hari yang sentiasa mengharap datang nya rahmat tiap-tiap hari .
Selepas ahad datangnya si isnin . datang dengan perasaan malas .
Malas menunaikan tanggungjawap sebagai pekerja .kau fikir itu bagus ? bagi aku tidak sebenarnya.
hari pertama bekerja dalam seminggu . malas bangun pagi .ahh .itu biasa .
malas walau macam mana pun aku ada tanggung jawap . tanggung jawap yang tak dapat aku sempurnakan sepenuhnya .orang sekeliling.maafkan aku .
pagi isnin .bertolak ke pusat pengajian .
hampa . satu kata dari hati yang dapat aku luahkan dengan kata-kata .
namun aku akui salah sendiri .
Puan emak : chik (panggilan aku di rumah ) . kenapa suka sangat buat kerja last last minute .
Aku : kan baru habis praktikal . (kenapa banyak alasan ? salah sendiri ,padah pun sendiri lah            tanggung )

Pagi itu orang yang aku cari di pusat pengajian tiada . dan terpaksa berjumpa dengan orang yang hanya menyalahkan orang lain dan garang dan mulut makcik macam tak ada insuran je . haih makcik ohh makcik .
Dan kenapa kawalan keselamatan kat pusat pengajian tu ketat sangat ye ? rasa macam masuk imegresen je . kena tinggal ic bagai kat pondok pengawal . saya kan student kat situ .haihh . mak cik ohh makcik sekalian .
Lastly hari isnin yang memenatkan tanpa dapat apa apa manfaat .yang dapat hanyalah penat .
k.penat 



semalam lepas makan malam . macam bisa berkumpul depan tv . kakak aku bawa keluar tali tape .nak ukur saiz tingkap nak buat langsir .
pembetulan ayat : bukan dia yang nak buat langsir . orang lain yang buat sebenarnya .
lama aku tenung tali tape tu . tali tape yang encik lecturer bagi pada aku untuk senang nak ukur . untuk site visit ngan ukur perabot katanya .
tapi .
kata orang tape tu ibarat umur kita .tape tu 60 cm . cukup panjang ? jawap aku sangat pendek .
dan itu yang menyedihkan aku .
terpaksa menerima takdir yang semakin hari semakin dekat dengan kematian .
semua orang akan melalui detik yang sama macam aku .
itu yang aku tahu .
ditenung lagi tape itu depan puan emak .
puan emak : tengok lah . umur mak tak sampai sejengkal dah .
ya rabbi . sedihnya bukan kepalang .benda yang bakal jadi .Cuma belum tentu bila . benda yang langsung aku tak tunggu .benda yang buat manusia sedih . tapi apakan daya .semua orang rasa benda yang sama ,itu takdir . mungkin boleh dikategorikan sebagai hukum alam .
aku diam
aku senyap dan
sebenarnya aku tak tau sama ada
 aku mampu atau tidak menghadapi sebarang kemungkinan .
dan yang benarnya aku tahu Allah menetapkan takdir dan jalan hidup ku yang baik baik belaka .jangan lupa senyum .