Sunday, 29 July 2012

seminggu di bulan ramadhan .


(entry : saya tahu kebanyakan orang tak faham apa yang saya tulis )

Rasa macam perlu update seminggu sekali.sebab nak melepaskan sarat kepala .niatnya aku tak mahu menyusahkan sapa-sapa untuk dengar segala rasa hati .tak apa tak menyusahkan sapa-sapa kan ?

#01 : malu
Hanya tu yang mampu aku kata .
Lokasi : depan jabatan perdagangan di tempat aku belajar
masa : kurang lebih pukul 12.30 tgh hari . 6 ramadhan 1433h
Dialog #

A (berbangsa cina) : kenapa diorang pakai tudung labuh .
b(islam):sebab diorang alim .
A: kenapa dalam kelas kita takde pakai macam tu pun.
B: sebab diorang alim . macam kaum cina kira macam sami .
A: oh macam tu
(perbualan seterusnya aku kira tidak penting)

Persoalannya : kenapa kita tak pakai tudung labuh macam budak-2 ‘alim’ tu ?
#tu yang buat aku malu .dan ya , rasa sangat malu. Dan sehari sebelum tu dia masuk kelas bagi salam macam orang islam . dan kami semua senyap . apa yang kami perlu jawap ? .sudahnya aku sedih aku malu sebab aku jahil sedangkan aku ada kawan bukan islam yang selalu tertarik untuk belajar islam .

#02 : masalah orang lain masalah kita juga .
Apabila lahir dari keturunan yang sama dan kita zuriat kepada mak dan ayah yang sama . apa yang orang buat pada dia setiapnya aku berasa juga .walau aku tak terlalu menerima segala baik buruk , pada setiapnya tetap juga aku ingin kehidupan yang terbaik untuknya.

#03 : boleh aku kata aku gembira hari ni . igauan ngeri ? sentiasalah menanti .
Baru seminggu aku sambung semester pengajian yang baru , kata nya  rumah tak semeriah seperti masa kita semua ada .setiap detik setiap saat aku mahu begitu . tapi benda yang tak ada kesudahan tu tak semestinya berlaku pada setiap masa.kan ?

#04 :Crush .bisa aku kata aku salah taip . dan ya , hati sedang menipu.

#05 :homeless
Beberapa hari yang lepas . untuk melengkapkan satu tugasan pembelajaran , aku pergi site visit . dengan kawan-kawan dengan lecturer sekali .seronok ? bolehlah . tapi lebih enak jika soalan itu di ubah menjadi ‘penat tak pergi ?’ jawapnya . penat sayang .namun bukan itu yang bermain di fikiran tapi keadaan tapak yang aku pergi .
Kat situ aku jumpa manusia - manusia yang meneruskan hidup tanpa ada rumah .sedihkan ? syukurlah jika anda ada rumah .
‘jangan bersedih jika anda masih cukup makanan, pakaian dan tempat tinggal ‘   -buku don’t be sad siri 1
Doa aku , semoga Allah lindungi setiap hambanya . :’)

Kau hadir tanpa ku sedari mengisi kekosongan hati kini kau pergi tinggalkan ku dalam sepi .

#06 : kehidupan yang seringkali membuatkan dia memujuk hati sendiri untuk menerima apa yang ada pada setiapnya .dan hari ini hati tidak seperti hari yang sebelumnya .menatap wajah lecturer dalam keadaan takut .dan ya pernah muncul rasa takut itu kerna tak boleh nak catch up subjek tu . wake up hati .kita mampu kan .

#07 : manusia yang tersenyum mampu meningkatkan semangat dan ya , itu betul . belum pernah aku lihat manusia seceria dia .masalah ? mungkin telah disimpan dalam kotak hati yang paling dalam . pada setiapnya tahniah buatnya kerna mampu buat aku kagum dengannya .

#08 : patut ke berhubungan dengan hak orang ? *stop * . ayat hanya mati di sini .

#09: Hati tersentuh dengan nasib si saudara sendiri . betul benar dan tidak musykil lagi . aku belum mampu untuk membantu , yang dapat dibantu .doa kecil dari hati .oh .(lama aku tak ikuti perkembangan adik juna). Satu hari nanti jika di izin tuhan hati ingin membuat apa yang termampu , terlalu banyak yang belum hati perolehi .senyum .sambil berbisik .(semoga Allah mendengar kata hati aku .)

#10 : setiap orang sudah ditetapkan segala ‘kelengkapan ‘ masa bermusafir di dunia . dan ‘kelengkapan’ itu telah ditetapkan di luhmahfuz lagi . hebatnya kuasa tuhan, pemurahnya Allah kan ? buka mata buka hati . kita beruntungkan ? kalau kita redha dengan takdir .Allah redha kita tau . kelengkapan kita Allah simpan biar jadi suprise . keluarga , ibu , ayah , rezeki, masa depan . dan errr suami soleh (insyaAllah ) .

#11 : Dalam mencari cinta ilahi . tersesat dalam cinta manusia . itu ujian . taraf hamba perlunya jalani ujian . jangan takut , itu hanya satu cabaran kehidupan . hati kena kuat , iman jangan koyak . insyaAllah.

#12: Hanya ingin kau tahu .aku tak perlu kamu pada setiapnya . dan ya jika silaturahim itu boleh diputus sesuka hati , sudah tentu aku putuskan saja hubungan antara aku dan kamu. Biar usai semua ,biar tidur jadi lena dan biar kau tiada lagi dalam ingatanku . betul , makin nak dilupa  makin susah nak dilupakan . mental kena kuat , jiwa mesti kental . hati dah bersediakan ? kalau belum bisik kan pada hati , ada yang lebih baik menunggu . senyum.