Wednesday, 1 August 2012

Allah uji sebab dia sayang kan ? #02


Allah uji sebab dia sayang kan ?
Minggu ini sama seperti minggu –minggu sebelumnya . minggu kedua meneruskan pengajian dan minggu kedua puasa .



#01 : hidup berdikari . ehh macam lah kecil lagi nak duduk bawah ketiak emak . dah besarkan .sama macam aku . pada setiapnya perlu untuk 
tidak lagi mengharapkan seratus peratus pengharapan itu kepada si ibu dan ‘carta hati ‘ yang saya sayang

#02 : Allah dah aturkan yang terbaik untuk hidup kita .bukti setiap kesusahan dibalas dengan kegembiraan . mulanya hati ingin menangis .belum sempat air mata jatuh telah Allah kurniakan kebaikan dan kegembiraan . cukup unik jalan yang Allah tetapkan untuk aku . Alhamdulillah . syukur Ya Rabb .
‘ mengharapkan Allah mengampunkan setiap kesalahan dan dosa aku :’)

Duabelas ramadhan satu ratus tiga puluh tiga hijriah . Aku diuji lagi . mungkin ujian ini kecil kerna Alhamdulillah aku masih mampu untuk menguruskannya .Terima Kasih Allah .

#hari ni aku interview untuk pelajar tamat latihan industry . dan ya aku dapat interview dengan lecturer (pensyarah ) yang agak cerewet bagi aku . dan ya .pada setiapnya aku memerlukan kesabaran yang tinggi .jangan hanya pandang  kelemahan aku . interview ini seperti yang pernah aku alami dulu . bisa buat hati menangis . tapi kata hati juga itu biasa , hanya mainan kehidupan yang setiap orang perlu lalui . mungkin cara sahaja yang berbeza . terdetik pada hati mungkin cara aku salah .

Final report yang aku taip dua hari tanpa henti tu dibelek berkali- kali .dan katanya report tak perlu terlalu tebal .sebelum praktikal suruh buat tebal tebal .dah balik tak kasi buat tebal-tebal .eh ?? apekah ?

Aku : awak saya kena baiki report ni lah
Si kawan :kena baiki apa ?
Aku : muka depan tak letak jurusan
Si kawan : tu je .?
Aku : haah
(selebihnya aku kira tidak penting )

K. aku kena baiki report .bagi aku itu tak penting. Sebab yang salah bukan benda penting , Cuma tak letak jurusan . hati sedih .serius . kesalahan kecil yang bagi aku jadi beban memandangkan tarikh akhir hantar report tu dua hari dari sekarang .
Kata hati , biarkan , sabar .Allah tak tengok report kita tu lengkap atau tak .tapi Allah tengok cara kita berusaha untuk siapkan report tu . walau hati memujuk .tetap juga rasa sedih .dan bila redha semua jadi indah .
Akhirnya aku ikut jalan yang dah ditetapkannya Allah ..jangan merungut .jangan membantah ,Allah tak suka kan ?

Setiap jalan berliku yang aku lalui tetap juga Allah membantu , bermula lah hidup di dunia .mungkin detik sebelumnya aku jahil ,tidak mengerti hidup .sekarang ? Aku cuba untuk lebih mengenali semua .

Kawan : lecturer awak cerewet tapi bos kat firma awak bagi markah tinggi kan ?
Aku : bolehlah . (malu nak cakap tinggi .haha )
#Allah ajar aku lagi . dulu dia bagi senang sekarang bukan susah Cuma kena usaha lebih .

#03: Allah ambil apa yang kita sayang dan beri apa yang kita perlu .Ya Rabb , betapa ajaibnya kuasa Kau Ya Allah .
Barang disayang hancur . tapi bila redha Allah bagi yang jauh lebih baik daripada itu . untuk menutup kesedihan atau keperluan untuk hari mendatang .jawap aku , entah . biar masa menjawap .

#04 benda yang paling mengembirakan
Benda yang buat aku rasa tenang .bila aku dekat dengan Allah . dan ya lebih mengembirakan bila kita tak rasa keseorangan . dalam islam tak ada istilah ‘forever alone ‘ okay ? .Allah mengabulkan doa kita .Alhamdulillah .

Bila aku hanyut dalam dunia yang lalai Allah tarik aku semula .bila fikir fikir .malu pada-Nya kan ? tapi Aku tahu Allah dah aturkan yang terbaik untuk aku .
p/s : esok saya  ada public speaking untuk course architecture communication  .doakan saya ye (sambil kenyit mata ) *tolong jangan kenyit mata pada saya .hehee . .takot tergoda .haha

*bersangka baik lah pada Allah *