Saturday, 13 July 2013

ramadhan ke duapuluh satu




Salam Ramadan untuk seluruh umat islam di rata rata pelosok dunia . ini ramadhan ke dua puluh satu bagi aku . dua puluh satu bukanlah sejumlah angka yang kecil . dan bagi seseorang manusia dalam usia dua puluh satu baginya sudah cukup dewasa daripada menjadi seorang remaja . 

Dalam usia remaja meningkat dewasa ni apa lagi yang lebih diharapkan oleh seorang manusia melainkan mahukan satu perubahan untuk dapat tenang di alam sana . alam kekal .
Bagi aku bulan ramadhan adalah bulan yang paling sesuai untuk aku berubah .berubah menjadi lebih baik untuk Allah , untuk mak dan ayah yang selama ni menanggung dosa dosa aku .dan tak lain tak bukan untuk diri aku sendiri . 

Aku mendongak ke langit dunia , mula terfikir bagai mana nasib mak ayah kita kat sana nanti kalau dapat anak yang sentiasa buat mak ayah tanggung dosa dia ? nauzubillah min zalik.

‘Allah humma firlana zunubana waliwalidina warhamhumakamarabbayani soghiro .”

Ya Allah , kasihilah kedua ibubapa kami seperti mereka mengasihi kami . amin.


Kehidupan tak lari umpama mengira jari jemari sendiri .
Lima jari untuk lima fardhu solat ,
Lima jari untuk agama, keluarga, pasangan hidup, kerjaya dan cita cita . (gapailah cita – cita selagi mampu)

Cuba lekapkan jari kemudian perhatikan, 
bermula dengan jari kelingking ,
jari yang paling kecil dan kerdil .
pendek ? penjodoh bilangan kurang sesuai .  –_-

Pandang jari manis , lebih besar dari jari kelingking ,
sama macam manusia , 
mula mula dari baby , bayi dan membesar 
dan terus membesar .
Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi 
kesan yang besar pada masa hadapan. 

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. 
Begitu juga dengan usia remaja. 
ramai berpendapat jari ni yang paling comel di alam semesta,
. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan 
sebentuk cincin bertatahkan berlian, 
beli pulak cincin dekat habib jewel ,
phew ,
bangga takterkira..
 pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. 
 Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan
dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk 
jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf.
 Pastinya sudah di pertanggung jawabkan segala 
amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah aku ?? 

Dan ya , sekarang aku berada di jari yang kedua 
“alah, baru kedua “ 
Tak tahu ke kedua ni yang bahaya ? 
Haihh . 

Okaylah . muhasabah diri untuk manusia yang lahir tahun 90-an .

Harapan ramadhan aku , agar menjadi insan yang lebih baik dan Berjaya . amin.