Saturday, 30 November 2013

bersahaja

Bersahaja . #travelog90hari.



Dengan bersahaja aku melangkah mengikut mana kaki nak tuju . akal seakan berhenti berfikir , hati bagai pudar rasa . terlalu bersahaja mungkin .satu tempoh yang  cukup bagi menghilangkan rasa pada hati . mampu memudarkan perasaan penuh perasaan ingin tahu . aku ibarat membunuh diri sendiri . sebab ? terlalu bersahaja . mungkin . untuk beberapa millisecond aku seakan hilang arah . mana aku pergi ? entah .
Dalam keadaan bersahaja tiba tiba aku tersentak , masih mengorak langkah kearah yang dirasakan kesilapan . namun aku masih meneruskan kehidupan . dilalui pula jalan yang penuh dengan cabaran . makin pula aku  merasa bersalah pada diri sendiri .
Tanpa sedar aku dah memilih jalan yang benar .lama juga masa yang aku ambil untuk menyedarkan diri dari sifat bersahaja . fikir untuk kali ke dua dan  secara tak sengaja aku terjumpa hikmah disebalik kejadian. Sebenarnya  , mungkin ini jalan yang harus aku lalu dari dulu .  jalan bersusah dulu baru merasa senang .
Sebelah dari hati sudah berani mengatakan aku perlu suka dan aku akan suka pada jalan yang aku akan lalui sepanjang perjalanan ini . I have to love what I do . Cuma , aku tunggu hati sebelah lagi untuk memberikan kata yang sama . walaupun jasad penuh bersahaja . hati , kadangkala perlu belajar bersahaja . hati juga perlu sentiasa serius , aku rasa .

Persepsi negative dan positive berlegar di ruangan akal . Cuma aku yang perlu pilih yang mana hal yang akan mendewasakan aku masa depan . bila hanya aku yang boleh buat keputusan maka banyak lah sisi luar akal yang sama sama give he/her opinion yang kadangkala aku tak minta .selalunya telinga tetap aku tadahkan .

Dengan bersahaja aku masih bertahan buat benda yang aku kurang suka . satu hari nanti mungkin ini yang paling aku suka . mungkin ? bila aku dalam keadaan tiada pilihan aku rasa I have no choice . empat sisi tampak penuh memaksa .selagi aku mampu ukir lekuk senyum dimuka , aku akan bertahan .

Kenapa masih ada aku disini ? kerana doa kalian yang menguatkan hati aku disini , kerana doa kamu , kamu dan kamu . ya , yang paling agung aku di iringi doa ibu .dan hal yang lain nya terbawa aku ke sini , kerana  banyaknya rahmat dari Tuhan ,

jika kamu yakin dengan Allah , kamu akan dapat apa yang tak kamu jangka .kamu akan dapat yang lebih baik dari apa yang kamu fikir . ajaib bukan .?

 jika kamu jadikan Allah sumber kekuatan , kamu akan jadi lebih kuat dari apa yang kamu jangka .Allah sentiasa ada dengan aku untuk aku terus bertahan . Allah selalu bagi rasa tabah . untuk kamu juga.

jiwa yang rapuh tak selamanya jatuh . ingat , Allah ada . bila rasa banyak benda yang menyesakkan dada , bertahan lah  . jangan give up . kalau stress , dongak kan muka ke langit dunia .pandang langit atas sana . untung untung  ada sekor dua burung tengah terbang riang . boleh bagi hati tenang .

end.

entry draft on october 2013