Friday, 5 September 2014

Saya yang tak tahu apa apa.

Hari ni saya nak cerita. Tentang tak tahunya saya pada banyak perkara. Lagi lagi tentang hal ehwal keluarga.
Saya tak tahu tahap mana sayangnya ibu saya pada saya. Saya tak tahu bagaimana cara ibu ayah didik saya. Sebetulnya ibu yang banyak didik saya. ayah ? Ada. Cuma ibu lebih menyerlah jadi guru utama saya.

Sekarang saya dah dewasa. Menginjak ke umur dua di depan. Kadang kadang saya masih rasa. Umur saya bagai satu angka saja.

Saya tak tahu kenapa ibu saya selalu jadi orang yang membangkitkan saya.
Bila jiwa saya sakit. Dia juga yang selalu ubatkan dengan nasihat yang saya sendiri boleh mengalirkan air mata.

Hebat bukan ? Sedangkan saya sendiri tak tahu apa.

Minggu lepas saya dengar satu ceramah di laman sosial. Dia kata ibu ayah itu. Syurga neraka kita. Saya senyum serta tak semena rasa layak kah saya untuk ke syurga. ?
Saya mula rasa nak berubah biar sedikit jangan tak ada. Sebab saya nak syurga.

Kalau boleh saya nak jadi penyebab untuk ibu ayah saya ke syurga.

Ayah ,saya tak banyak perkara boleh cerita sebab jodoh saya dengan ayah cuma sekejapan. Cuma tahu dia wujud dan cuma tahu tuhan kirimkan keluarga yang sempurna.

Selepas sempurna tuhan ajarkan saya tentang sabar atas setiap perkara. Saya mulanya memberontak. Tapi mahu marah pada siapa ? Sedangkan saya bukan siapa siapa.

Januari 2005 saya cuba belajar jadi dewasa. Semuanya atas aturan Allah juga. Tak kira mana saya mengembara.

Saya manusia yang tak tahu apa apa , cuma minta Allah kurniakan saya ilmu untuk saya lebih mengenal Dia.

Yang saya tahu saya cinta ibu ayah keluarga saya,

Di sini lahirnya sebuah cinta ?
Entah .
Saya tak tahu apa apa.

Yang saya tahu. Allah itu pemberi nikmat dan rahmat yang amat amat besar pada saya.