Wednesday, 19 August 2015

lin masak asam pedas tempoyak

acah acah terer konon.

3 ekor ikan (mak yang siang. heh)

letak ikan dalam periuk
tumbuk bawang merah 2
bawang putih 3.
halia seinci.
letak lada kecik 6 biji. cukuplah kot.

ok .
letak ikan dalam periuk.
gaul dgn bawang lada halia yg dah ditumbuk tadi.
letak air . sama paras dgn ikan. tak timbul tak tenggelam. gituuuw.

pastu letak asam keping 2 .
letak kunyit 2 sudu kecik (sudu mashed potato kfc )
letak garam secukup rasa.

pastu masak kan.

lepas tu letak daun kesum.
last sekali letak tempoyak 2 sudu.

renehkan sampai masak pekat sedap.

boleh lah angkat.
makan.

.....
mak hulur lada setengah genggam. aku tumbuk dan letak semua.
lol. pedas gila. tapi licin habis.

wehu. :)

Tuesday, 18 August 2015

nota lin

[9:33am, 8/18/2015] ‪+60 17- 4610‬: ASSALAMU'ALAIKUM...

TAZKIRAH

03 ZULKAEDAH 1436 / 18 OGOS 15

BISMILAHHIRRAHMANIRRAHIM

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG . SEGALA PUJI BAGI ALLAH S.W.T YANG BERSIFAT DENGAN SEGALA SIFAT KESEMPURNAAN DAN MEMPUNYAI NAMA-NAMA YANG BAIK (ASMA'UL HUSNA) SELAWAT DAN SALAM KE ATAS RASULULLAH S.A.W . KELUARGA, SAHABAT DAN PARA PENGIKUT BAGINDA .

'ALLAH DIDAHULUKAN RASULULLAH DIUTAMAKAN'

HADITH 8 (Siri 4)

4.     Isytiqaq iaitu ilmu punca perkataan. Ilmu ini amat penting kerana satu-satu perkataan yang berasal daripada dua punca yang berlainan, maknanya juga berlainan . Contohnya perkataan 'masih' . Perkataan ini berpunca daripada 'masah' yang mempunyai maksud menyentuh atau mengerakkan tangan yang basah ke atas sesuatu . Perkataan ini juga berpunca daripada perkataan 'masahat' yang bermakna ukuran .

5.     Ilmu al-Ma'ani . Ilmu ini penting kerana dengan ilmu ini maksud sesuatu ayat akan dapat diketahui . Ini adalah kerana cara pembentukan sesuatu ayat akan menentukan makna ayat itu .

6.     Ilmu Bayan . Ilmu ini penting kerana dengan ilmu ini dapat diketahui sesuatu ayat itu sama ada zahir atau tersembunyi, bandingan atau kiasan .

7.     Ilmu Badi' . Dengan ilmu ini dapat diketahui kecantikkan bahasa dari segi olahan . Tiga jenis ilmu yang akhir ini dinamakan sebagai ilmu 'balaghah' . Ilmu ini adalah salah satu ilmu yang sangat penting bagi setiap pentafsir al-Quran kerana al-Quran penuh dengan keindahan bahasa dan dengan ilmu 'balaghah' inilah keindahan tersebut dapat diketahui .

8.     Ilmu Qiraat . Mengetahui ilmu qiraat juga penting kerana dengan berlainan cara qiraat (bacaan) kita akan dapat mengetahui makna yang berlainan . Selain daripada itu makna yang lebih patut dipakai juga akan dapat diketahui .

9. Ilmu 'Aqidah . Mengetahui ilmu 'aqidah juga penting kerana makna zahir dalam sebahagian ayat-ayat al-Quran tidak boleh digunakan secara mutlak terhadap Allah . Oleh kerana itu makna zahir memerlukan kepada takwilan seperti ayat yang bermaksud, 'Tangan Allah di atas tangan mereka.'

10.     Mengetahui ilmu usul fiqah adalah penting kerana dengan perantaraan ilmu usul fiqah seseorang itu akan mengetahui cara-cara menggunakan dalil dan cara mengeluarkan hukum daripada satu-satu ayat al-Quran .

11.     Mengetahui asbabun-nuzul juga penting kerana dengan ilmu ini maksud sesuatu ayat akan dapat difahami dengan lebih jelas . Kadang-kadang kefahaman makna yang tepat daripada sesuatu ayat pun bergantung kepada pengetahuan asbabun-nuzul .

12.     Mengetahui tentang 'nasikh-mansukh' juga penting supaya dapat membezakan hukum yang telah dimansuhkan (dibatalkan) dengan hukum yang masih dipakai .

Apa yang baik itu dari Allah, yang buruk itu adalah kelemahan dan kekurangan diri saya sendiri sebagai manusia biasa yang banyak dosa semoga Allah mengampunkan dosa kita semua . Mohon para ustaz dan Ustazah memberi teguran pada saya sekiranya terdapat kesilapan dalam tazkirah saya .

WALLAHU A'LAM

Mudah-mudahan apa yang kita baca ini sama-sama kita jadikan iktibar dan amalkan mengikut kemampuan kita .  Sampaikanlah pada saudara dan sahabat kita mudah-mudahan   @ lebih memahami dari kita . Ya Allah Engkau jadikan lah ini salah satu ilmu yang bermanfaat yang aku tinggalkan setelah aku mati yang  mana ketika itu terputuslah segala amalanku...Aamiin...

Kita tangguhkan majlis kita ini dengan tasbih kafarah dan surah Al-'Ashr .

[9:39am, 8/18/2015] ‪+60 11-4 7781‬: Ada 15 ilmu dalam mempelajari al-Quran.. Semua yg diatas tu, salah satu darinya

[9:53am, 8/18/2015] ‪+60 11-4 7781‬:

1)ilmu Lughah(bahasa arab), untuk memahami setiap maksud suatu perkataan al-Quran..

2)Ilmu Nahu untuk mengetahui suatu perkara jika bertukar dan berubah i'rab(sebutan akhir perkataan), maka makna dia pon akan berubah dan untuk menentukan i'rab tu bergantung atas ilmu nahu..

3)Ilmu sorof untuk tahu perubahan bentuk atau 'singhah' suatu perkataan, makna perkataan tu akan berubah sama sekali. Bab ilmu sorof ni ada disebut oleh 'Allamah Zamakhshari dalam kitabnya Tafsir 'Ujubat'..

4)Isytiqaq ialah ilmu punca perkataan. Kerana ada satu-satu perkataan yang berasal daripada dua punca berlain. Contoh perkataan 'maasih' berpunca dari perkataan 'masaha' yg bermaksud menyentuh/mengerakkan tangan yg basah ke atas sesuatu. Perkataan ni juga berpunca dari perkataan 'masahah' maksudnya 'ukuran'..

5)ilmu ma'ani untuk memahami maksud sesuatu ayat, sebab setiap cara pembentukan suatu ayat akan menentukan makna ayat tu..

6)ilmu bayan, untuk mengetahui suatu ayat tu sama ada zahir atau tersembunyi atau kiasan dan bandingan..

7)ilmu badi utk mengetahui kecantikan bahasa dari segi olahan. 3jenis ilmu akhir ni, dinamakan 'ilmu balaghah'. Ilmu ni penting utk setiap pentafsir al-Quran sbb al-Quran penuh dengan keindahan bahasa dan dengan 'ilmu balaghah'.

.
[10:06am, 8/18/2015] ‪+60 4 7781‬:

8)ilmu qiraat, utk mengatahui dengan cara berlainan qiraat(bacaan) maka kita akan dapat mengetahui makna yang berlainan. Dan makna yang sepatutnya dipakai pun kita akan tahu..

9)ilmu 'aqidah penting kita kena tahu sebab dalam al-Quran ada makna zahir dalam banyak ayat-ayat al-Quran yang tidak boleh kita pkai secara mutlak terhadap Alah. Oleh sebab tu makna zahir memerlukan kepada takwilan seperti ayat yang bermaksud. "Tangan Allah s.w.t di atas tangan mereka"..

10)mengetahui ilmu usul fiqah utk mengetahui cara-cara menggunakan dalil dan cara mengeluarkan hukum daripada satu-satu ayat al-Quran..

11)Mengetahui asbab un-nuzul penting, sebab untuk memudahkan seseorang tu faham sesuatu ayat dengan jelas. Kadang-kadang kefahaman makna yang tepat daripada sesuatu ayat pun tergantung kepada pengetahuan asbab un-nuzul..

12)mengetahui tentang 'nasikh mansukh', untuk kita tahu membezakan hukum yang telah dimansuhkan(dibatalkan) dengan hukum yang masih terpakai..

13)ilmu fiqah utk mengetahui secara menyeluruh hukum-hakam cabangan(furu') akan memudahkan kita mengenali hukum yang asal..

14)penting utk mengetahui hadis-hadis yg menjadi tafsiran kpd sesetengah ayat al-Quran yang umum..

15)yang akhir sekali ialah 'ilmu mauhub', yang merupakan kurniaan khas Allah kepada hamba-hambaNya yang tertentu. Perkara ni telah dibayangkan oleh Nabi s.a.w melalui Hadis Baginda s.a.w.: "Sesiapa beramal dengan apa-apa ilmu yang telah diketahuinya nescaya Allah akan menganugerahkan kepadanya ilmu yang belum diketahuinya."

[10:13am, 8/18/2015] ‪+60 11-4 7781‬: Sayyidina Abu Hurairah r.a berkata, "Saya telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, "Jika sebatang anak sungai mengalir di hadapan pintu rumah salah seorang daripada kamu dan dia  mandi dalam sungai itu sebanyak lima kali sehari, pada pendapat kamu masih adakah lagi kekotoran (pada badannya)?" Para sahabat r.a menjawab, "Tidak akan tertinggal sedikitpun kekotoran." Rasulullah s.a.w bersabda, "Maka demikian juga solah lima waktu, melalui solah Allah s.w.t akan mengampunkan dosa-dosa." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

about the girl who's not knowing everythings.

please pray for me.
for my imaan
for my life .

Dont know how to explain . but
what can i say just i cant give up . so please do not give up. i know that's nothing easy .without challenges.

but opportunity is everywhere.

Allah. please easier everything.

everyday, every morning i chose to be a good person.
good slave .
good daughter.
good lil sister .
good to strangers.
good friend. ahem.

its easy choice but its didnt go smoothly.

if you wanna  see what Allah planned you've to sabr -be patient

--someone.

He told me that cause he's know Allah will give me the right way.
if i follow him, i'll success.

life is like a battlefield . only the strongers can survive . hmm. some people said life is hard . and the other ppl say life is easy.

honestly im not good in making  decision.

---------

i think i've to make schedule for my life.(my future life)  wuwu :p

wishlist before 2016

1 .khatam alquran with translation.
i've to tadabbur surah by surah.
2. solat dhuha 6 rakaat
3. recite yasin everyday after subuh prayer.
4 . search new job. :(.

yesterday , i asked my mom. what's wrong with my life? my faith? .
*crying*

she said ;

'Allah loves you'
'Allah test to see your patient . '
'Allah know what we know not'

my angah say ; Tanda Allah sayang.
-------

Friday, 7 August 2015

.

Ada orang berdiana dgn saya. lalu saya pun berhuhuhuhu

lin masak kari

hai, seperti tora , saya datang lagi.

hari ni jumaat syawal 22 , 1436
ogos enam 15 .


bahan A

lada kering
bawang merah
bawang putih.

KISAR.

masukkan bahan A
masukkan rempah kari satu sudu teh
masukkan bunga lawang , cengkih , kulit kayu manis dan buah pelaga . (4,3,1,3)
masukkan ayam .

gaul gaul.

curah santan. renehkan. 2 mangkuk kot .
letak asam keping (besar duit doposen)
letak garam secukup rasa.

dah masak angkat lah. dah boleh makan.